Tworzenie grafik

Znaczenia kolorów – jak ich używać?

Dobierając kolory do grafik lub zdjęć nie należy zapominać o znaczeniu, jakie każdy kolor ze sobą niesie. Znaczenie kolorów ma swoje źródła w psychologii kolorów i w tym, jakie emocje budzą one w odbiorcach. W przypadku doboru odpowiednich kolorów nie należy zapominać o osobistych doświadczeniach ludzi, na które te kolory oddziaływają, jak również należy wziąć pod uwagę konkretny kontekst kulturowy.

Różowy czy niebieski?

Z ostrym podziałem na kolory różowy i niebieski spotykamy się niemalże od urodzenia. Większość ubranek dla dziewczynek jest w kolorze różowym, a kolei błękit to kolor zarezerwowany dla małych chłopców. Warto w tym miejscu pamiętać, że nie zawsze tak było.

Przez całe wieki wygląd małych dziewczynek i chłopców w niczym się nie różnił. Niemowlaki i maluchy obu płci nosili długie włosy i sukienki. Większość ubranek dziecięcych było białym, bo łatwo byłe je wybielić by utrzymać ich czysty wygląd. Wszystkie zmieniło się na przełomie XIX i XX wieku. Wtedy dla dziewczynek zalecano kolor błękitny, a dla chłopców różowy. Dlaczego? Błękitny miał symbolizować delikatność i szaty Maryi, z kolei różowy to była delikatna wersja czerwonego, koloru symbolizującego siłę i władzę. Czerwonego koloru były też szaty Jezusa.

Rewolucja i podział jaki znamy do dziś pojawił się w drugiej połowie XX wieku. Wtedy już na etapie ciąży można była sprawdzić płeć dziecka. Wykorzystywali to producenci ubranek lansując określone kolory dla obu płci. To służyło wyłącznie napędzaniu konsumpcjonizmu. Posiadając dzieci obu płci, nie wypadało używać ubranek po starszym rodzeństwie, tylko „należało” kupić nowy komplet w odpowiednim kolorze. To wtedy zaczęto lansować różowy dla dziewczynek i niebieski dla chłopców.

Kolory i ich znaczenie

  • Czerwony – to kolor m.in. krwi i ust. Czerwony stymuluje nasz układ nerwowy oraz wzrost poziomu adrenaliny. W odbiorcy wzmaga się m.in. głód, dlatego warto przeanalizować loga wielu popularnych restauracji. Dodatkowo czerwony przywołuje silne uczucia, pasję i namiętność.
  • Żółty – to kolor słońca i ciepła. U odbiorcy kreuje poczucie szczęścia. Występując w pobliżu innych kolorów wzmaga ich znaczenie – stąd często występuje z czerwonym we wspomnianych logach. Żółty wspiera także myślenie i pamięć.
  • Niebieski – to kolor nieba i wody. Wzmaga poczucie spokoju i bezpieczeństwa. Stąd jest często wykorzystywany w oprawie wizualnej banków czy policji. Statystycznie, dla wielu niebieski jest ulubionym kolorem.
  • Zielony – to kolor chlorofilu. Posiadając najkrótszą długość fali, zielony jest najbardziej relaksującym kolorem. Jany odcień zielonego jest energetyczny, z kolei głęboki, ciemny kolor symbolizuje wzrost ekonomiczny.
  • Fioletowy – to kolor, który nie występuje powszechnie w środowisku. Z jednej strony wiąże się z ulotnością, tajemniczością, z drugiej z władzą. Jego znaczenie jest ściśle związane z jego nasyceniem. Delikatny, niemalże lawendowy kolor odzwierciadla marzenia i nostalgię. Głęboki fiolet, wpadający w czarny, symbolizuje śmierć i mroczny nastrój.
  • Brązowy – to kolor ziemi i drewna. Brązowy wzmaga poczucie komfortu i bezpieczeństwa. Z racji tego, że brązowy wiąże się z materia organiczną to wzbudza zaufanie oraz odzwierciedla trwałość i solidne wartości. Jest wykorzystywany do podkreślenia aspektu ekologicznego i stabilizacji.

Kolory tworzą nastrój

Wybór palety kolorystycznej musi być podyktowany wielu czynnikom. Po pierwsze musi odzwierciedlać nastrój jaki chcemy uzyskać. Ma być wesoły czy smutny? Intensywny czy wibrujący? Inne kolory stosujemy w przypadku grafik do książek dla dzieci a inne w przypadku ilustracji dla dorosłych.

Ciekawym zabiegiem jest „kolorowanie” czarno-białych zdjęć. Dzięki temu możemy podkreślić detale, które nas interesują, jak na zdjęciu powyżej. Jednym z najpopularniejszych przykładów tej techniki jest słynna dziewczynka w czerwonym płaszczyku, w filmie Stevena Spielberga. Ten płaszczyk to jedyny akcent kolorystyczny w „Liście Schindlera”.

Z kolei używając filtrów należy szczególnie uważać z nakładaniem zielonego lub niebieskiego koloru na twarze ludzi, ponieważ może to sprawiać wrażenie choroby.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *